اگر در سازمان خود به دنبال راه حلی برای کاهش هزینه ها و بهبود امنیت در زیرساخت هستید؛ تین کلاینت می تواند گزینه خوبی باشد. تین کلاینت ها مانند شبکههای محلی (LAN) و شبکههای گسترده (WAN)یکی از روش های شبکه سازی می باشند . در این مقاله به معرفی تین کلاینت ها و فواید استفاده از آن می پردازیم.
تین کلاینت چیست؟
تین کلاینت ( thin clinet) یک مدل محاسباتی دسکتاپ مجازی است که به جای منابع رایانه بر روی منابع ذخیره شده در سرور مرکزی اجرا می شود. به طور معمول تین کلاینت ها به شکل دستگاه های محاسباتی کم هزینه ای هستند که برای محاسبات به شدت به سرور متکی هستند.
کارمندان شرکتها، پرسنل فناوری اطلاعات و محیطهای عمومی مانند کتابخانهها یا ادارات دولتی ممکن است از تین کلاینتها به دلیل سطح امنیت، مقیاسپذیری و مدیریت آنها استفاده کنند.
تین کلاینت ها از طریق اتصال به یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور کار می کنند. سرور معمولاً داده هایی مانند برنامه ها و حافظه را ذخیره می کند. در اصل، محیط دسکتاپ روی یک سرور نگهداری می شود. تین کلاینت ها در سمت سرور مدیریت می شوند و زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) دارند.
موارد استفاده Thin Client
کارمندان صنایع به دلایل مختلفی از تین کلاینت ها استفاده می کنند. آنها می توانند برای جایگزینی رایانه ها و کمک به دسترسی به دسکتاپ های مجازی یا برنامه های کاربردی مجازی استفاده شوند. به طور کلی استفاده از تین کلاینت ها مقرون به صرفه تر از کامپیوترهایی است که در آن تمام پردازش ها به صورت محلی انجام می شود. این به این دلیل است که؛ با توجه به اینکه بیشتر پردازش ها در سمت سرور انجام می شود، تین کلاینت نیازی به جدید یا قدرتمند بودن ندارد.
از تین کلاینت ها می توان در محیط های راه دور نیز استفاده کرد، بنابراین کاربران نیازی به نگرانی در مورد تعمیر رایانه شخصی خود ندارند. اگر دستگاه نقطه پایانی بیشتر دادههای خود را از سرور دانلود میکند، بخشهای کمتری در سمت کلاینت وجود دارد که نگران آن باشید. علاوه بر این، سازمانهایی که نیاز به ایمنی بیشتری دارند ممکن است تین کلاینتها را نسبت به معماریهای دیگر انتخاب کنند.
معماری تین کلاینت
با استفاده از معماری مبتنی بر محاسبات ابری، یک سرور در یک مرکز داده، بار پردازش چندین کلاینت را بر عهده خواهد گرفت. سختافزار و نرمافزار کلاینت نسبتاً سبک نگه داشته میشوند، زیرا دستگاه فقط باید از کلاینت برای برنامههای ضروری استفاده کند. این همچنین به این معنی است که نیاز به راه اندازی یا مدیریت در سمت کلاینت کاهش می یابد.
با حفظ وزن تا حد امکان سمت کلاینت، سرور مرکزی بیشتر بار پردازشی را بر عهده خواهد گرفت. از آنجایی که بیشتر داده ها در سرور مرکزی نگهداری می شوند، بیشترین تمرکز در امنیت بر روی ایمن سازی سرور مرکزی است. دارایی های حیاتی فناوری اطلاعات نیز به منظور استفاده و تخصیص بهتر منابع متمرکز هستند. به عنوان مثال، منابعی که سرور مرکزی مدیریت می کند شامل حافظه و استفاده از هسته های پردازنده است.
تین کلاینت ها چگونه کار می کنند؟
تین کلاینت ها می توانند در یک سرویس پایانه مشترک، مجازی سازی دسکتاپ یا در یک رویکرد مبتنی بر مرورگر کار کنند. در یک سرویس پایانه مشترک، همه کلاینت ها سیستم عامل و برنامه های کاربردی مبتنی بر سرور را به اشتراک می گذارند.
با مجازی سازی دسکتاپ، هر دسکتاپ یک ماشین مجازی است که از یک سرور مرکزی پارتیشن بندی شده است. این روش ایجاد تین کلاینت ها منابع پارتیشن سرور مرکزی را به کلاینت های مناسب خواهد داشت. حتی اگر سیستم عامل و برنامه ها در این مثال منابع مشترکی ندارند، هنوز در سرور مرکزی ذخیره می شوند.
رویکرد مبتنی بر مرورگر با یک سیستم کلاینت معمولی متفاوت است، زیرا کلاینت دارای عملکردهایی است که از داخل یک مرورگر وب به جای سرور مرکزی اجرا می شوند. پردازش داده ها بر روی تین کلاینت انجام می شود. این فرم بر بازیابی نرم افزار و داده هایی که در شبکه نگهداری می شوند تمرکز دارد.
اگرچه این رویکردها متفاوت هستند، به طور کلی، هدف این است که سختافزار و نرمافزار کلاینت را تا حد امکان سبک نگه دارید. سختافزار کلاینت معمولاً دارای پردازندههای کمانرژی، سطوح پایین رم، فضای HDD است و در مقایسه با یک رایانه معمولی، عملکرد پایینتری را ارائه میدهد. برای راهاندازی دستگاه و اتصال به سرور به حداقل توان پردازشی نیاز است. تین کلاینت ها به گونه ای طراحی شده اند که به یک سرور مرکزی قدرتمندتر متصل شوند. حتی اگر کلاینت آنقدر قدرتمند نیست، کاربران همچنان با آن تعامل خواهند داشت که گویی یک دستگاه محاسباتی معمولی است.
نرم افزار سمت کلاینت باید یک سیستم عامل و نرم افزاری باشد که به دستگاه امکان اتصال سرور مرکزی را بدهد. در حالت ایده آل، هنگامی که تین کلاینت روشن می شود، دستگاه باید آدرس IP را دریافت کند و با استفاده از یک پروتکل یا نرم افزار دیگری به سرور متصل شود. سپس کاربر می تواند وارد سرور شده و به منابع سرور دسترسی داشته باشد.
سرور مرکزی که هر تین کلاینت به آن متصل می شود باید به اندازه کافی پیشرفته باشد تا بتواند چندین کلاینت را به طور همزمان مدیریت کند و باید برای جلوگیری از قطعی و تنگناها آماده باشد. سرور باید بتواند به طور مداوم به هر کلاینت متصل شود تا اطمینان حاصل شود که هر کلاینت می تواند به کار خود ادامه دهد.
مزایای تین کلاینت ها
صرفه جویی در هزینه
تین کلاینت ها هزینه های متعدد را کاهش می دهند:
- هزینه های پشتیبانی فناوری اطلاعات
- هزینه های خرید اولیه
- هزینه های سرمایه
- استفاده از فضا در مرکز داده
- هزینه های صدور مجوز
- کاهش کل هزینه های اجرایی و عملیاتی تا 70٪
مدیریت ساده
- تمامی ارتقاء نرم افزاری و سخت افزاری، سیاست های امنیتی، تغییرات اپلیکیشن و ... در مرکز داده قابل انجام است
- حضور پرسنل فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات فردی در محل دسکتاپ کاربر نهایی لازم نیست
- خرابی کمتر، افزایش بهره وری در میان کاربران نهایی و پرسنل فناوری اطلاعات
- پشتیبان گیری متمرکز و ساده از رایانه های رومیزی، لپ تاپ ها و سایر دستگاه های دسترسی به مشتری
امنیت پیشرفته
- تین کلاینت ها در برابر استفاده از نرم افزارهای غیرمجاز یا معرفی ویروس ها محافظت می شوند
- داده ها را نمی توان در یک دیسک کپی کرد یا در مکان دیگری غیر از سرور ذخیره کرد
- پردازش متمرکز مدیریت و نظارت بر سیستم را آسان می کند
- پشتیبان گیری متمرکز و ساده از رایانه های رومیزی، لپ تاپ ها و سایر دستگاه های دسترسی به مشتری
افزایش بهره وری
- سیستم ها را می توان به صورت مجازی از پیش پیکربندی، بسته بندی و در عرض چند دقیقه عملیاتی کرد.
- بدون نیاز به نیروی متخصص، راه اندازی را سریع می کند و انعطاف پذیری را ممکن می کند
- رایانه های شخصی استاندارد زمان تعمیر طولانی دارند که باعث تاخیر و هزینه های بالاتر می شود، در حالی که با تین کلاینت بهره وری می تواند افزایش یابد.
- تقریباً از هر کجا به برنامه ها و داده های مشابه دسترسی دارید